m iku l icious


HOME ABOUT LINKS STUFF FOLO DASH

my bro and me

aku dikurniakan seorang abang yg sngat2 penyayang dn boleh dibawa berbual. terutama hal2 orang dewasa begini. biasalah .. adik perempuan akan dirisaukan lebih dripada adik lelaki. apa saje yg aku mesejkan, sembangkan di facebook, di twitter, pasti diberi peringatan. 

one day aku balik ke ipoh dngan beliau. sepanjang dlam kereta, korje aku tukang ngurut2 dia x nak bagi ngantuk. kesian beliau baru abeh keluar office petang tu, terus kene drive 260 km jauhnya. apa yg dibualkan masih terngiang2 di telinga aku sampai skarang.


he said that : 


1- org lelaki akan tertarik dgn prempuan cantik. itu fitrah. memang semua pmpuan ni cantik di mata lelaki. tapi itu hanya pndangan nafsu. Bagi lelaki yg menggunakan akal dia, akan menolak pndangan itu dn mengatakan "alahh pmpuan tu, nampak je cantik. tapi mesti bnyak problem. same je dgn bini aku pun. tunang aku pun"


selalunya prempuan x sedar yg kebanyakan lelaki yg selalu brkawan rapat dngan dia, sebenarnya sukakan dia dalam diam2. kbanyakan prempuan lebih pikirkan deme not more than friends. 


tapi hati aku x nak lah getus begini .. nanti dikata perasan lebih. mcam lah cantik sangat. gaya pun kerek je, mcam nak carik gaduh. sape mau. hahaha.


2- hati2 kalau berkawan dngan lelaki tuu. jangan cepat sngat attracted dngan handsome guy, jngan layan kalau mintak no phone ke, jngan menggatai2 sangat mase belajar ni. lelaki ni banyak sangat trick dn tipu helah dia.


tapi hati aku getus begini .. u can count on me abang, aku x tau nk classify aku ni cemane. tapi aku susah nak attracted dngan guy. dah lah aku jalan menonong je, bukan usya orang sngat. handsome2 jugak. tapi mane tahu perangai disebalik tabir tu .. smoking ke, malas mandi ke .. sape yg tahu kan. Maybe hati aku ni Allah belum bukakkan pintunya sbelum tiba masanya.


aku jenih kawan dngan semua orang. sesiapa yg pernah aku kenal, aku akan tegur sapa dia x kira dimana2 skalipun. Sometimes aku segan kalau laki tu nampak baik dn sopan. bab menyembang, merepek memang boleh ajak aku join sekaki. 


But .. no matter what, sembang dngan kaum lain jantina ni kene professional. Memang ak ni naturally kasar, so aku preserve sifat aku tu terutama bila aku deal dngan laki. many guys pikir aku ni tapehape, sbb aku ni pmpuan so kene lemah-lembut. but minority je yg pikir benda ni bagus, sbb aku x hipokrit. 


aku x kira pun apa expectation deme trhadap aku. sbb aku pikir deme hanya kawan2 aku, not more than that. not even husband. jadi buat apa aku perlu berlemah lembut bagai ? .. perangai sbenar aku hanya orang2 terdekat dgn aku je tahu. mahram aku. 


they might call me brutal, gengster, rocker or whatever. tapi ak still lagi titikberatkan soal freedom of speech and freedom of actions. aku x panggil deme dngan prkataan menghina. ak x pernah lagi penampar deme tnpa  alasan munasabah. apa yg aku buat hanyalah preserve my naturality dan deal dngan lelaki dngan sbaiknya.

3- pasal love. knapa setengah org memang sangat bermati2-an sayang kat awek dan pakwe dia. sehidup dua mati. tapi x nak masuk minang pun ?


then my bro answered .. love tu ada, tapi seriousness utk jadikan dia sbagai teman sehidup semati, sanggup tanggung dosa dia, sanggup dengar bebelan dia setiap hari, sanggup terima kekurangan dia tu .. takde. bila orang bercinta mesti nk tunjuk yg paling cantik, yg paling baik.


tapi bila dah brkahwin nanti .. stiap hari ngadap muka dia 24 jam. dah tahu perangai sebenar camne. jadi bila org yg x sanggup nk terima semua pancaroba tu senang je melafazkan cerai. tapi bila orang tu dari awal lagi serious .. mmg sanggup terima apa saja kekurangan dia, dengar je bebelan dia .. mmg betullah dia layak mnjadi teman sehidup semati kita.


biasa dengar kan, lelaki ni bila ajak couple laju je, tapi ajak kahwin mulalah 1000 alasan. prempuan pulak mmg fitrah nakkan sesorang utk dicurahkan rasa sayang tu sepenuh jiwa raga dia, merasa terkilan. sbb laki tu x serious pun. 


that is why Rasulullah saw sndiri bersabda : sesiapa2 dari umatku yg x suka perkahwinan, dia bukan dari kalangan umatku. 


nampak mcam 1 bentuk ancaman, tapi sbenarnya hadis tu nak melepaskan lelaki dari belenggu rasa takut utk tanggung dosa bini, terima sgala kekurangan bini, dn terima tanggungjwab besar sbagai ketua family. jadi yg masih tak serious tu .. masih dlam belenggu ketakutan. that's my point. 

malam itu banyak benda yg ak belajar dari abang. tapi masih banyak perkara yg aku rahsiakan dari abang. kalau dia tahu ak mesej budak laki, sembang kt facebook, pasti dibebel punya. 


tapi one thing yg aku sematkan dalam hati aku .. "aku akan buatkan abang rasa boleh count on me" huhu. Doakan beliau bahagia dn selamat menikah nanti. insya Allah hujung tahun ini :) amiin.





1 Miku Slippers | Fly with miku