m iku l icious


HOME ABOUT LINKS STUFF FOLO DASH

tukar daun
Orang zaman dulu atap rumah deme pakai daun nipah. Adapun atap zink yg murah kosnya memerangkap banyak haba mnyebabkan ghomah tu panaih baq hanggg time tengah hari. Jadi atap asbestos lebih commercially digunakan. X kisah lar pasal atap tu ..

i was born dalam kalangan adik beradik yg ramai. memang bising gilaa tahap jiran sebelah rumah rase nak baling je peroyok belanga, tapi sempat istighfar. jerit menjerit aktiviti biasa. lagi bertambah korum kakak aku Anah dan adik perempuan aku tu sama je perangai mcam aku. tu belum time gelak sama2, bapak aku akan cakap pegang tiang seraya berkata, "kena tambak sikit simen tang sini, kasi kukuh lagi" 

time sekolah rendah pun aku dapat geng2 yang mulut bising jugak. Kaki membebel, kaki mengamuk, kaki mengarah koje, kaki gaduh .. sep2 mcam gitulah. Aku x kata deme jahat mmpengaruhi aku, tapi bagi aku deme bagus lar kan. At least deme x menangis dan mengalah dok diam jee bila budak laki buli .. 

perangai dibawa ke tingkatan satu. ditambah dengan perangai semula jadi aku yg selambe dan x suka cover, klau aku rase nak sembur, aku guna fire hose reel saje. terutama student laki lah, yg suka sangat carik pasal dengan kawan2 aku. senior pun senior lah. peduli hapa aku. 



Yaa. aku sayang kawan2 aku. sebab tu aku protect deme. ditambah dengan kepelbagaian jawatan yg aku pegang, menyebabkan aku semakin bebas utk bersuara. tapi prinsip tetap prinsip. aku x kan panggil orang dengan nama yg x baik dan memalukan dia. aku x kan serang orang selagi dia x mulakan dulu.

merepek ? jangan nak toleh2 kepala, tahu sangat kome memang nak mengata aku. its not because of pengaruh kawan. its the naturality of myself. tapi aku x tahu kenapa semakin meningkat umur, semakin aku kuat merepek (=__=)" ada yg x larat nk melayan, ada jugak yg kata aku senget, x kisah lar. im not a clown. but it's a satisfaction when seeing my friends happy and laugh :D


Yaa. Rase nak berubah tu ade. Tapi nak buat camne, tabiat yg telah dipupuk sejak aku mula2 bukak mata di sebuah klinik swasta pada tahun 1994 yg lalu, amat sukar utk dibuang. Pernah aku cuba beberapa kali untuk ketawa dengan sopan, sembang dengan nada suara yg rendah, buat Hari Senyap sedunia, tapi tetap tak berhasil. 

When I knew that I have been offered to pursue my study at UIA, aku rasa sangat suka hati hepi go lucky. Aku berniat nak ubah sikit perangai aku yg orang lain tengok “annoying siott minah ni, ingat dunia ni dia punya sorang”.

Tapi tembakan aku x mengena. Sepadu2 peluru senapang rifle B46 yg dijangka mengenai bahu musuh, rupanya tersasar menembusi seekor helang yg sibuk je nak interframe dalam entri ni jugak. Being a Laws student is always talking and discussing and talking lagi .. sampai mulut penat. Nampak apa saja didepan mata, pasti ada sesuatu yg hendak dikomen.

Dan sifat selambe aku semakin menjadi2 sebab takde orang yg aku minat disini *ehh boleh prcaye ke*, takde sape pun yg kenal aku disini, dan sep2 aku pun semua kaki selambe. Aku tahu deme semua berkasut, bukan kaki ayam. Tapi aku boleh tahu kaki deme tu ialah kaki selambe.

Aku bukan salahkan kawan2, aku jadi begini. Yang penting aku suka gilaa kawan dengan deme, sebab sekepala dengan aku. *Ehh banyak sngat belajar anggota badan harini, tadi kaki ni kepala pulakk*. Kadang2 aku jugak yg mmpengaruhi deme. Aku tak tahu bila aku akan jadi matang. Even Hasbullah Awang pun hebat meramal posisi bola di padang, tapi gagal meramal bila sikap aku akan berubah.



Tapi kadang2 aku terpikir jugak, tak best jadi orang serious sngat, sopan sangat ni. Rasa x enjoy hidup. Hahaha. Tapi kadang2 ade yg menyindir jugak, perangai camni nak orang masuk minang. “Rentikan lerr..” bak kata orang perak. Sukati lar, nak minang mari rumah. Tak nak sudah, carik lain. hahaha.

“Barangsiapa yg beriman kpd Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata yg baik2 sahaja atau diam”

Yaa. Aku sangat mengingati hadith niSelagi tak mencarut lebih2, selagi tak berkata perkataan lucah, selagi tak mengejek  menghina dan mengumpat orang lain itu masih okay. Know why she merepek selalu. Know why she is always being kecoh sana sini. Mungkin kawan2 dia suka dia menjadi begitu, mungkin dia cuba untuk buat kawan2 dia ketawa, mungkin juga dia cuba untuk menghilangkan kesedihan dalam hatinya.

Change over a new leaf ? its just a matter of time. Or maybe it wont change. hahaha.




0 Miku Slippers | Fly with miku