m iku l icious


HOME ABOUT LINKS STUFF FOLO DASH

tinta seorang pelajar
angin berhembus ke pipi ..
memberi seribu kata yg tak dapat diungkapkan ..
beratnya bebanan yg dipikul di bahu ..
namun ku gagahi jua ...
selama hayatku dikandung badan ..

KOHKOHKOHKOH !! hentikan semua ni !! xD

aku mane reti bermadah2 laa.
kalau angin berhembus ke pipi, aku anggap ade orang nak main2 dgn aku.
kasi penampar je biar tersipu2.

aku nak kabor ceghite aku zaman muda dulu r, tahun itu tahun 2000, gigi dah la rongak makan biskut pun berterabur, muka kucar-kacir mcam orang tension pukul nyamuk x dapat. aku belajor kat sebuah tadika, dimana ia terletak di lower ground area masjid Sultan Azlan Shah.


bukan ler belajor pun kome. dulu aku jahat, suka menuang kelas. boleh main selang2 hari plak .. today datang, tomorrow x datang, the day after tomorrow cikgu perli. one day, mase hujung tahun, cikgu kabor nk buat jamuan akhir tahun.


hari itu hari rabu. aku main toleh2 depan belakang, aku rase mcam dengar cikgu cakap nk buat jamuan hari jumaat. last day of tadika. okay, bermakna esok hari khamis, ak boleh ponteng tadika. yeahhhh.


dah hari2 terakhir pun still nak ponteng !!

hari khamis pagi, okasan tarik tangan aku. aku berdiri 2 minit, dan terkulai balik atas katil. lembik macam daun pisang kene layor ateh api.


okasan : bukan ade jamuan kelas ke ?

InahVersiTadika : alaa umi, tu besok jumaat. harini mesti blajor lagi. 
mata separa pejam

okasan : ape salahnye kalau datang harini pun. boleh belajar.
InahGedikk : maleh laa umi, ngantukkk sangat ni .... ~

okasan memang sangat penyabar orangnye. tapi pelik kenapa aku tak mewarisi perangai itu

hari jumaat pagi, aku bangun dengan cemerlang. gigi digosok bersinar, menyamai sinaran mentari hari yg sangat diberkati. mengenakan kain kipas tepi warna ungu gelap, aku tersengih bangga sebab datang awal. 


dalam kepala otak membayangkan foods yg member2 aku bawak, bihun sup mangkuk hijau yg cikgu bawak, dan keropok2 twisties yg masa tu harga masih dalam subsidi kerajaan.


okasan kiss pipi, stop kan aku kat tempat biasa. aku melintas tempat wudhu dan toilet .. dan berhenti melangkah dengan velocity 50 km/j. aku terase gabra sikit, takde satu pun kasut yg bersusun kat rak depan kelas tadika. 


aku goyang2 pintu kaca kelas tadika aku tu .. 


ehhh apesal kunci ?? 

rasa semacam puaka je yg menanti. aku cuba meneropong ke dalam .. dan skang aku betul2 yakin .. xde sorang pun kat dalam !

aku termenung tepi tangga masjid. kepala otak aku serabut dgn soklan2 yg berunsur kbkk .. betul laa cikgu cakap jamuan hari jumaat. ke aku yg salah dengor ? ke khamis ? mane sume orang pergi ? aku nak balik cemane ni ? 


muka aku serebeh, kedutan seribu mula menular di kelopak mata, ape lagi .. aku banjir la weiii !! mau tak banjir umur 6 tahun duduk sorang2 kat situ !!


nak kata Allah tolong la ni, tengah ak melayan feeling tu, ada 2 atau 3 orang abang tahfiz. pakai kopiah siap jubah, datang kat aku. 


"adik kenapa nangis ni dikk ?...." 

aku tak ingat ape yg jadi dah lepas tu, tapi rakaman otak aku tiba2 mengimbas gambar aku berlari keluar dri kete kancil merah, model lama, dan memeluk okasan sambil teroyokk.


abang2 tahfiz tu pun cerita pom pang pom pang kat okasan, ape yg dah jadi kat aku. okasan yg manis mukanya itu trsenyum lebar, 


"terima kasih banyak2 yeee" .....  

tutup je pintu rumah, 

"itu laaa x nak dengor cakap, ponteng lagii tadika, jamuan tak de, nangeh je dapat"

mulai hari itu ak x berani lagi nk ponteng sekolah, takut terlepas jamuan lagi. tapi bila ak dah dewasa, ak x berani lagi nk ponteng sekolah, takut tak menjaga adab dengan guru.




0 Miku Slippers | Fly with miku